Klik hieronder op het gewenste tabblad. Veel leesgenot en aarzel niet voor een reactie in het contacttabblad!

Welkom bij een virtuele tour van het Orsaymuseum:

Het Musée d'Orsay is een nationaal museum op de linkeroever van de Seine, in het 7e arrondissement. Het is gehuisvest in het voormalig station van Orsay (1898) en ingehuldigd in 1986. De collecties van het museum bevatten westerse schilderkunst en beeldhouwkunst van 1848 tot 1914, evenals decoratieve kunsten, fotografie en architectuur. Het heeft de grootste collectie impressionistische werken ter wereld.

Musée d'Orsay biedt ons een uitstekende video aan om alles te leren over de artistieke bewegingen van de periode  tussen 1848 en 1914.  

De kenmerken en enkele voorbeelden van elke stijl volgen hierna.

Academisme (1648-1897)
Een precieze tekening, een glad schilderij op een groot doek, geïde-aliseerde karakters, vaak naakte, mythologische, religieuze of historische onderwerpen.

-De Gallische vrouwen, aflevering van de
  romeinse invasie - Auguste Glaize
-De bron - Jean Auguste Ingres
-Geboorte van Venus - Willem Bouguereau

Realisme (1849-1870)
Een schilderij met openhartige en zichtbare accenten, een scène uit het dagelijks leven en een interesse in gewone mensen, een zoek-tocht naar waarheid in representatie, een compromisloze getuige-nis, soms een aanklacht tegen de tijd.

-Een begrafenis in Ornans - Gustave Courbet 
-Wat wordt landloperij genoemd - Alfred Stevens
-Het Angelus - Jean-François Millet
-De wasvrouw - Honoré Daumier

Oriëntalisme (1798-1900)
Een westerse visie op het Oosten, op zoek naar exotisme, onder-werpen geïnspireerd door landen rond de Middellandse Zee, scènes uit reisverhalen of verhalen.

-Pelgrims die naar Mekka gaan - Léon Belly
-De langwerpige odalisk - Jean-Joseph Constant
-Slaaf van liefde en licht van ogen - Etienne Dinet

Impressionisme (1880-1886)
Kleuren die direct op het canvas zijn gemengd, aangebracht met kleine details, heldere en levendige tinten, met gekleurde schadu-wen, kleine formaten, vaak geschilderd naar het leven, onderwer-pen geïnspireerd door het moderne leven of landschappen.

-Klaprozen - Claude Monet
-De schommel - Auguste Renoir
-Blauwe danseressen - Edgar Degas

Naturalisme (1880-1900)
Figuren getekend volgens academische techniek, een zoek-
tocht naar spontaniteit in de aanraking van kleur, scènes ter
plaatse genomen zoals op foto's, een waardering van
gewone mensen en intellectuelen.

-Twee boeren en 3 paarden - Constant Famin
-Het loon van de oogsters - Léon Lhermitte
-Louis Pasteur - Albert Edelfelt
-Manda Lamétrie, boerin - Alfred Roll
-Puddleurs aan de hoogoven - Constantin Meunier

Japonisme (1862-1890)
Onderwerpen uit de natuur staan vaak centraal, asymetrie in de compositie waardoor het onderwerp niet in het midden staat, geen centraal verdwijnpunt in het perspectief, veel versiering, geen gebruik van schaduwen, eenvoudig kleurpalet, effen kleuren, veel Japanse motieven

-Variatie in paars en groen - Whistler
-De dame met de waaiers - Edouard Manet
-De kamerjas - Pierre Bonnard
-Moerasgrassen - Peter Emerson 
-Servies - Bracquemond

De school van Pont-Aven (1886-1894)
Onderwerpen geïnspireerd door Bretagne, scherpe tonen,
kleuren die de natuur niet imiteren, vereenvoudigde vormen,
omgeven door een donkere omtrek, de schilders halen hun
invloeden uit de primitieve of Japanse middeleeuwse kunst
en zien af van het klassieke perspectief.

-De talisman - Paul Sérusier
-De mooie Angèle - Paul Gauguin
-De Bretoense vrouwen onder parasols - Emile Bernard

Symbolisme (1866-1900)
Tijdloze scènes, literaire, religieuze of mythologische
inspiratiebronnen, een indruk van mysterie en droom.

-Gesloten ogen - Odilon Redon
-Orphée - Gustave Moreau
-Landschap met groene bomen of De eiken van Kerduel - Maurice Denis 
-Gedachte komt voort uit materie - Auguste Rodin

Neo-impressionisme (1886-1900)
Pure kleuren vastgelegd in accenten, gebruik van
complementaire tinten in contrast,
het mengen van kleuren vindt plaats in het brein van de
kijker (pointillisme).

-Circus - Georges Seurat
-Jong boerenmeisje dat vuur maakt - Camille Pissarro
-Vrouw met parasol - Paul Signac 

Post-Impressionisme(1889-1892)
Niet echt een schilderbeweging, de term, bedacht in 1910,
verwijst naar verschillende kunstenaars die braken met het
impressionisme en kenmerkt een persoonlijke stijl,
gekenmerkt door een vrijheid van behandeling.

-De keukentafel - Paul Cézanne
-Zelfportret - Vincent Van Gogh
-Kerk van Auvers-sur-Oise, uitzicht vanuit bed - Vincent Van Gogh
-Dansende Jeanne Avril - Henri de Toulouse-Lautrec