In de regio van Murcia ligt de havenstad Cartagena met een Romeinse geschiedenis. De stad met 215.418 inwoners aan de Costa Calida trekt jaarlijks veel toeristen, mede vanwege de cruiseschepen die aanmeren in een van de belangrijkste havens in Spanje. De inham van Cartagena kon vanuit twee forten goed bewaakt worden. In de 20e eeuw brachten de mijnen in de regio veel welvaart naar de stad waardoor het centrum veel modernistische huizen bevat. Tegenwoordig is de haven van Cartagena nog steeds belangrijk voor de Spaanse handel, het toerisme en als basis voor de marinevloot.
De stad Cartagena werd gesticht in 221 v. Chr. door de Noord-Afrikaanse legeraanvoerder Hasdrubal de Schone uit Carthago, die de stad strategisch vonden liggen om meer binnenlandse gebieden te veroveren. De stad werd ‘Qart chadast’ (Nieuwe Stad) genoemd, net als Carthago. In 209 v. Chr. veroverden de Romeinen de stad en maakte het onder de naam Carthago Nova van het Romeinse Rijk. Een herinnering aan deze roerige periode is de stadsmuur met acht poorten. De afgelopen jaren heeft de stad veel energie ingestoken om de stad aantrekkelijk te maken voor toeristen, met succes.
Teatro Romano
Het amfitheater van Cartagena was een van de grootste amfitheater van het Romeinse Rijk. Het oudste deel werd gebouwd in de 1e eeuw v. Chr., het deel waar nu nog restanten van zichtbaar zijn rond 70 n. Chr. en bood destijds plek aan 11.000 toeschouwers.
Bateria de Castillitos (30 km)
Dit oude fort staat indrukwekkend op een kleine landtong van het natuurpark Cabo Tiñosa tussen Cartagena en Mazarrón. Het militaire fort werd gebouwd tussen 1933 en 1936 door de strategische ligging in de inham van de zee bij Cartagena.
Castillitos ligt op een hoogte van 250 meter en de façade is gebouwd als imitatie van een middeleeuws kasteel , volgens een historistische stijl met invloeden van eclecticisme en modernisme , stromingen die toen in zwang waren. De architectuur van de batterij heeft de neiging zichzelf te verbergen door in de berg te graven of de textuur van de rots na te bootsen om het zicht van een afstand te belemmeren. Eenmaal binnen in het complex heeft elk artilleriestuk een machinekamer, opslagplaatsen voor buskruit en reserveonderdelen en een laadkamer. Het heeft ook een stortbak.
Zijn taak was om de ingang van de baai van Cartagena te beschermen, samen met zijn tweelingbroer, de Battery of Ashes in Cabo Negrete, in een kruisvuur dat de toegang van vijandige elementen verhinderde. Tijdens de Spaanse burgeroorlog voerde het in april 1937 een ontlading uit tegen het Franco-leger , hoewel de aanwezigheid van de vestingwerken die de stad omringden voldoende was om elk vijandelijk schip op afstand te houden.
Het bleef in dienst tot 1994 , toen het NORTH-plan werd toegepast , dat tot doel had de middelen van de strijdkrachten beter te benutten . Sindsdien werd de batterij verlaten en het slachtoffer van geleidelijke achteruitgang, met onbruikbare kanonnen, totdat het Ministerie van Milieu in 2009 besloot een investering te doen waarmee de vesting werd hersteld.
De schilderachtige weg naar de kaap is geasfalteerd, maar hobbelig. Het heet RM-E23. De weg is verschrikkelijk en eng gevaarlijk, met hele smalle stukken waar maar plaats is voor één auto. Vermijd het best als je hoogtevrees hebt en bid dat je tijdens het laatste stuk van de rit geen touringcar tegenkomt. Vanaf de hoofdweg E-22 is de rit 11,9 km lang. De weg wordt drukker in het weekend en tijdens de feestdagen. Je moet een zelfverzekerde bestuurder zijn, aangezien de weg op sommige plaatsen erg bochtig en smal is met steile hellingen naar één kant.
Promenade langs de kust